Motorka na okruh

Ahoj bikeři, chcete se dál zlepšovat na okruhu? Stojíte před rozhodnutím, zda přestavět motorku na okruh, či si ji koupit nebo dál jezdit tzv. na SPZ? Mohlo by vám pomoci několik rad, které pramení z našich zkušeností.

Motorka na okru nebo-li Okruhovka pro začátečníka

Motorka s SPZ

a) Přijedeš po své ose, zajezdíš si na okruhu a vyzkoušíš limity své mašiny a pak zase můžeš pokračovat v jízdě

b) V případě pádu na okruhu, které při okruhovém ježdění prostě hrozí, budeš řešit, jak motorku dopravit domů. Dost často se při pádu poškodí nádobka na brzdovou kapalinu a oprava na místě není možná. Dále se může např. prodřít víko motoru, a i to ti znemožní cestu domů.

c) Je zde varianta přivést si svoji motorku s SPZ na vozíku a v případě pádu si ji zase naložit a odjet domů.

Motorka s SPZ přestavěná na okruh

a) Koupíš si okruhové kapoty a před okruhovým dnem motorku vždy přestavíš na okruhovku. Tuto variantu jsme používali dlouho, ale přestavba ti i s přezutím pneu zabere pomalu půl den a postupem času tě to přestane bavit.
b) V případě pádu většinou neřešíš opravy blinkrů, zrcátek, světel a hlavně originálních drahých kapot.

Postavená motorka na okruh – okruhovka

a) Papíry od své nebo koupené motorky dáš do depozitu a motorku postavíš na okruh. Do začátku ti stáčí následující úpravy.
– Odstrojíš motorku od zbytečností (světla, zrcátka, blinkry, SPZ, kapoty)
– Koupíš okruhové kapoty (SebiMoto, Motoforza, M-Style, …)
– Uprav převod motorky (např.3 zuby dozadu navíc)
– Kup slicky, stojany a nahříváky (např. TYREX)

b) Postupem času tě začnou limitovat stupačky a budeš muset investovat do přepákování a zvedneš je o pár centimetrů výše, zde je dobré zvážit, zda si nezvyknout na reverzní řazení (1 nahoru,2-3-4-5-6 dolů). V levotočivých rychlých zatáčkách pro tebe bude snazší řadit.

c) Velká výhoda tohoto postupu je to, že většina motorek ze silnice má ideální vůle v motoru a máš “jistotu“, že motor pak vydrží několik sezon na okruhu.

d) Další úpravy jsou pro začátečníka v podstatě zbytečné. Začni kroužit a zjisti zda tě to opravdu baví, stáhni si do mobilu Laptimer a pomalu začni zrychlovat, učený z nebe nespadl, nemysli si, že budeš lámat rekordy hned první den. Věř, že motorka, kterou máš je rozhodně schopna zajet daleko lepší časy než jezdíš. Jakmile zajedeš v Mostě časy pod 1:50,xxx můžeš se bavit o dalším zlepšování stroje. Máme zkušenosti, že chlap cca 100-115 Kg na Honda CBR 1000 RR z roku 2004 bez úprav zajel v Mostě čas 1:45,xxx a šlo by jet lépe 😊

Koupená motorka na okruh – okruhovka

a) Zde je větší riziko, že motorka na okruh toho může mít hodně za sebou a riskuješ vadu na motoru či převodovce. Ale můžeš mít štěstí, že se předchozí majitel o moto opravdu dobře staral a pod tebou vydrží několik sezon bez závady. Rám může být poškozený a nemusí fungovat podvozek a oprava stojí nemálo peněz. Rozhodně bych takovou motorku kupoval s někým znalým.

b) Velká výhoda je, že motorka bývá daleko lépe vybavená, než jsem popisoval výše u přestavby. Může mít rychlořazení, různá přepákování, powercomandery, laděné výfuky vč. svodů a další doplňky, za které se platí nemalé peníze a ty pak případně nebudeš řešit jejich nákup.

c) Tyto motorky se dají koupit za slušné peníze jen měj na paměti, že když pojedeš s motorkou přes hranice, měl bys mít u sebe alespoň kupní smlouvu či jiný doklad

A pak už jen stačí koupit nějaký den na okruhu s agenturou nebo pouze dny na SPZ, které pořádá přímo autodrom a začni kroužit. Doporučuji si vyslechnout rady instruktorů, kteří ti řeknou pár rad do začátků a popřípadě se s tebou i svezou a udělají ti video, které pak mohou v depu použít při vysvětlování případných chyb. Samozřejmě budeme rádi, když si k prvním krůčkům vyberete náš spolek.

Motorka na okruh je důležitá součást okruhového ježdění.

#bikes4life #nadsamci #zesilnicnaokruh

Jak probíhají námi pořádané akce?

Termíny pro rok 2021 

Kde jezdíme?

Okruh Most

Okruh Sosnová